Persbericht: Jan Zandbergen Group zet de extra stap in de eiwittransitie met nieuw innovatiecentrum

30 maart 2023 vierde Jan Zandbergen Group de opening van hun Food Innovatiecentrum in exclusief (Nederlands) gezelschap tijdens het evenement: ‘The Taste of Innovation’. Genodigden konden onder andere luisteren naar lezingen van de Rabobank en Wageningen University, maar er kon vooral veel geproefd worden van zowel dierlijke als plantaardige eiwitinnovaties. Met de opening van het nieuwe innovatiecentrum maakt Jan Zandbergen Group duidelijk dat zij meer zijn dan alleen een vleesbedrijf. 

“Wij zijn een belangrijke speler in de wereldwijde eiwitvoorziening,” zei CEO Peter-Paul Zandbergen. “Dit innovatiecentrum is een plek waar onze afdelingen, klanten en instanties samenkomen. Waar we nieuwe producten kunnen ontwikkelen en verschillende manieren kunnen onderzoeken om deze te produceren met het oog op duurzaamheid.” 

Het innovatiecentrum is gevestigd te Veenendaal in het hart van de Nederlandse ‘Food Valley’, waardoor Jan Zandbergen Group toegang heeft tot een aantal van de knapste koppen in voedseltechnologie en onderzoek. Zo zijn er al samenwerkingsverbanden opgezet met toonaangevende universiteiten en instanties zoals de Wageningen University en The Protein Community van regio Foodvalley. 

Daarnaast is synergie tussen de verschillende zusterbedrijven Divande en Future Food Group noodzakelijk voor vooruitgang, en dat is waar dit centrum voor Jan Zandbergen Group voor staat. 

Tijdens het openingsevenement, ‘The Taste of Innovation’, werden gasten meegenomen in de laatste actualiteiten, trends en uitdagingen binnen de voedselvoorziening. Zoals de groeiende vraag naar dierlijke eiwitten, met daarbij de uitdagingen op het gebied van duurzaamheid en een consument die vooral naar prijs kijkt. Naast de inspirerende lezingen van deskundigen, werden de gasten getrakteerd op een reeks innovatieve gerechten van zowel vlees als vleesopvolgers van het bedrijf. Ook konden intern gegeven verdieping sessies bijgewoond worden om meer te weten komen over hoe de organisatie te werk gaat om ervoor te zorgen dat haar producten op verantwoorde en duurzame wijze worden geproduceerd, zonder dat er concessies gedaan hoeven te worden op smaak, kwaliteit of gezondheid. 

In het nieuwe innovatiecentrum bevindt zich onder andere een ‘Experience Center’, waar bezoekers kookdemonstraties en proeverijen kunnen bijwonen. Naast een volledig ingerichte professionele keuken met o.a. verschillende horecaovens en een indoor-BBQ, is er een volledig Research & Development onderzoekslab. Het eigen team van productontwikkelaars ontwikkelen nu al meer dan 100 producten per jaar en zullen dankzij deze nieuwe faciliteiten nóg meer mogelijkheden hebben. “Innovatie staat voorop, maar zowel bezoekers als onze medewerkers moeten zich op hun gemak voelen hier,” zegt Laurens Zandbergen, manager Marketing bij Jan Zandbergen Group. Zo kunnen medewerkers van het bedrijf sporten in de eigen gym, is er een uitgebreide bedrijfscatering, zijn de kantoortuinen ruim opgezet en heeft iedere collega een zit-sta bureau. 

Het innovatiecentrum is slechts één onderdeel van het streven van Jan Zandbergen Group om leider te worden op het gebied van duurzame eiwitproductie. Met dit nieuwe centrum heeft het bedrijf een stap gezet om haar doel te bereiken. Zoals Peter-Paul Zandbergen verklaarde: “Onze missie is eenvoudig – we willen onze klanten voorzien van hoogwaardige eiwitten die verantwoord en duurzaam worden geproduceerd.” 

Of het nu gaat om het gebruik van geavanceerde technologieën of het vinden van duurzame bronnen, Jan Zandbergen Group heeft laten zien dat het niet bang is om risico’s te nemen als het gaat om innovatie in de voedselvoorziening. Nu het nieuwe Food Innovation Center geopend is, kan het blijven streven naar het wereldwijd beschikbaar maken van smakelijkere, gezondere en duurzamere eiwitten. 

Bekijk hier een recap van het evenement:

Over Jan Zandbergen Group

Jan Zandbergen ‘Innovation that Matters’ is een internationale speler op de markt voor vlees, vleesproducten en plantaardige vleesvervangers. Het bedient zowel de retail, foodservice en industrie op de Europese thuismarkt maar ook export daarbuiten. Met oog voor de steeds veranderende marktvraag speelt Jan Zandbergen Group in op de eetbehoeften van morgen.  

Door jarenlange ervaring in de markt, kennis op diverse vakgebieden, betrokkenheid bij onderzoeksprojecten en eigen R&D én de juiste middelen en capaciteit realiseert Jan Zandbergen Group nieuwe producten, concepten en merken. Maatwerk en innovatieve oplossingen die waarde toevoegen en zorgen voor relevantie binnen de vlees- en plant-based markt.  

Jan Zandbergen Group bestaat uit:  

  • Jan Zandbergen; Importeur en leverancier van grondstoffen, halffabricaten, producten en concepten op het gebied van vlees, gevogelte, biologisch vlees en plantaardige vleesvervangers.  
  • Diviande; Producent en verpakker van diepvriesvlees, vers voorverpakt vlees en vleesvervangers.  
  • Future Food Group; Productontwikkelaar met een sterke focus op vegetarische, plantaardige en biologische vleesopvolgers.